lördag 30 mars 2013

En Utmärkelse

 
Jag fick nyligen en utmärkelse av Matilda som ligger bakom den mycket läsvärda bokbloggen Matildas Läshörna. Blev självklart mycket glad över detta; alltid kul när någon läser vad man skriver trots att man så sällan uppdaterar.

Reglerna när man fått utmärkelsen är att giva sitt svar på nio förbestämda frågor samt skicka vidare till ytterligare fem stycken. Kan redan erkänna nu att jag inte har tid att följa och läsa så många bloggar som jag skulle vilja, så att fylla en kvot på fem kan bli knepigt. Speciellt även när man har i åtanke att säkert många av de jag läser - som Matilda - redan fått en utmärkelse av någon annan.
 
Här är mina svar på frågorna:
 
Vad ville du bli när du var liten?
Först ville jag bli bagare. Sedan ville jag bli journalist. Sedan författare. Därefter glömde jag författargrejen - jag ville bli arkeolog. Nu är jag nog fortfarande inte helt stor, men jag har ingen aning om vad jag vill bli.

Vad är du idag?
En nyfiken, frustrerad arbetsnarkoman till gymnasieelev i sista ring.
Vart vill du helst resa?
Till Antarktis eller något annat ställe där man kan stöta på pingviner. Jag har alltid gillat pingviner.
Var ser du dig själv om fem år?
Antingen har jag flyttat tillbaka till Sverige efter mina studieår i England eller så kanske jag har stannat där för att studera en Master-utbildning. Eller så kanske jag befinner mig djupt in i någon djungel och lär mig något halvt utdött språk. Jag spekulerar vilt.
Rött eller vitt?
Om det gäller vin föredrar jag vitt. Om vi talar om färger gillar jag rött - tycker det är roligt att klä mig i starka färger och om jag bär vitt är det snart grått. Det är någonting intensivt med rött dessutom, som jag gillar.
Sommar eller vinter?
Vintern. Jag gillar mörkret och kylan. Och tystnaden som snön sänker över omgivningen. Som att man gömmer sig under ett täcke.
Skog eller hav?
Absolut havet. Bor granne med det - jag har svårt att kunna tänka mig att bo på ett ställe under en längre tid där jag inte gör det.
Vad gör dig ledsen?
Rent "gråta"-ledsen gör mycket att tårarna börjar rinna för mig. Bara att se på en dokumentär på TV. Jag tror att jag blir ledsen av orättvisor, för att sammanfatta kort. När folk lever under förhållanden som de inte borde leva under, både i närheten och längre bort.
Vad är det bästa du vet?
Att umgås med de jag tycker om och berättelser. Och att äta mat och dansa (oftast inte samtidigt).
 
JAG SKICKAR VIDARE TILL DENNA:

BokNea - Jag tror jag har givit henne en utmärkelse tidigare, men hon förtjänar ännu en. Brukar ta en titt på hennes blogg ungefär en gång i veckan. Jag gillar hennes behagliga och mycket trevliga språk som gör det enkelt att följa hennes tankegångar. Hon skriver om ungdomsböcker, tar en sväng förbi klassiker med pennan för att sedan skriva om "nördkultur", såsom Doctor Who. Intressant och mycket läsvärd blogg!

1 kommentar:

  1. Åh tack så jättemycket vad glad jag blir! Ska skicka vidare awarden så fort jag kan :D

    SvaraRadera