fredag 7 oktober 2011

Språk

Utanför fönstret har mörkret sugit in allt i ett enda andetag och jag vill skriva.
Det kan ångras, på morgonen, när solen har gått upp och allt ter sig annorlunda när man ser kanter och udder, fläckar och vrår, som natten dämpade.
Blandade boknyheter.

Med skolan som flåsar en i ryggen känns det som tiden att läsa har krympt, men jag har ändå lite förhoppningar som jag önskar vända till verklighet när läxfrekvensen har sjunkit eller tagit ett uppehåll.
Som att försöka läsa några böcker på skilda språk innan skolan nått sitt slut, för detta år.
Det är så jag kan få en känsla för språket.

Påminnelselista över böcker för var språk och idéer för vad jag kan läsa:
Franska - Läser "Harry Potter och halvblodsprinsen". Det hjälper mycket att läsa en bok jag känner till väl. Man kan gissa sig dit, till svaret.
Några hävdar att franska är logik. Vad är logiskt? Enligt mig är franska poetiskt, krångligt och vackert.
Spanska - Det får bli en mycket enkel bok. Spanska har hitills varit trevligt att ha att göra med, för än har jag inte kommit så långt att den vill slingra mig ur händerna, streta som franskan.
Latin - ett logiskt språk (hitills - åh, vad jag kommer få svälja detta). Fint. Roligt. Mycket kreativt. Man känner sig viktig. Det får bli Nalle Puh här.

Språk är underbart. Har mer tålamod för det än för annat. Matte kan få mig att slita mitt hår medan jag slår huvudet i matteboken (inte så bra att få denna nyck på allmänt område) och om jag sätter mig vid ett piano börjar jag glatt klinkade och det slutar med ett bang.
Språk är som ett bra pussel.

Övrigt
Från England fick "Harry Potter: Film Wizardy". Ett riktigt konstverk, och en perfekt present till ett Potterfan (hm... en perfekt present till mig själv). Skriven av de som ligger bakom filmerna - det förväntas verkligen ingen fakta tagen från Wikipedia eller en billig grafik.
Reproduktion av rekvisita (en del uttagbart) och ett djupdykande som mättar Potterfans av den mest besatta sorten. Tydligen hade personalen på bokhandeln inte kunnat låta bli att kika igenom den när de fick den.
Prisvärd för det man får, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar