onsdag 18 maj 2011

Hur många böcker hinner vi läsa innan vi dör?

Det är kväll ute, även fast man knappt märker det då solen envist håller sig kvar än, innan månen dyker upp på himlavalvet, knuffar ljuset åt sidan och sänker allt i ett mer behagligt mörker.
Jag sitter nästan som i slummer framför datan med te och tänker på saker och ting, och plötsligt börjar jag fundera över frågan: Hur många böcker läser vi under en livstid?
Vad är det vanliga?
E.H. Shephards snygga Nalle Puh illustrationer
Det är väl ingen gissning som tagen från torra luften att säga att vi antagligen läser mycket mindre idag, nu när internet och teknik kan radera behovet att söka tidsfördriv i böcker. Och jag talar om prosa: för visst läser vi mycket när vi vandrar genom Internet; hyllmeter av information bearbetas i cyberrymden.

Apropå just cyberrymden tog jag Google till hjälp, frågade hur många böcker läser vi i genomsnitt ungefär?
Svaren var luddiga - vilket kanske inte borde ha förvånat mig - så jag gav upp snabbt och bestämde mig för att bara låta mig filosofera över frågan.
Hursomhelst:
Hur många böcker hinner vi läsa när det finns så mycket annat att göra?
För min del skulle jag verkligen vilja läsa mer än jag gör. Exempelvis skulle det vara en bra idé att läsa nu, men gör jag det? Nej, antagligen sitter jag på nätet och skriver på bloggen (detta är dock oklart).

Ja, hur många böcker läser du, potentiella/existerande? läsare av min blogg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar