lördag 19 mars 2011

Nr. 4: "Gryningen är en fiskare..."

Classic Poems To Read Aloud - Diktantologi sammanställd av James Berry (bok på engelska)

Ärligt talat trodde jag inte riktigt jag var en person som gillade dikter. Framförallt trodde jag att jag var för dum för att verkligen kunna försiktigt lirka bort ordens omedelbara betydelse från pappret.

Nu har jag förstått - om det nu skulle finnas ett svar att välja eller ens någonting att förstå - att jag hade fel enda från början, och att om inte detta hade lett mig åt motsatt håll, i alla fall angående intresse, varje gång jag fann mig i sällskap med en så kallade dikt förut skulle jag upptäckt det mycket tidigare.
Gåtan i dikter. Jag är ingen korsordsfantast, men jag tror jag angriper dem på ett liknade sätt som man ger sig på ett korsord.

Det var när jag fick den här boken som jag kände att faktiskt kanske det här är lite intressant, och jag lutade mig närmare boken och försökte verkligen känna på orden. Med fingertopparna. Inta rytmen och sedan låta bilderna skölja in över mig. På samma sätt som en film utspelar sig på duken. Genast materialiseraras en bild på näthinnan när den gör det på duken och färgklar är den. Sedan en klippning från en händelse tilll en annan.
Det var så jag fann det vackra med dikter. Det som faktiskt gjorde det till någonting roligt.
Jag skall inte utveckla det. Inte inveckla det heller. Jag tycker att det kan bli smärtsamt att se skådespelare på en kulturdokumentär på TV förklara smärtan med att leva med teatern, eller Gud vet vad. Förstår ni vad jag menar?
Äckelrysningar av obehag nedför ryggraden.

Denna bok är inte skriven på svenska utan på engelska. Det förstärker skälen till varför den var så tilldragande för mig. Från första början.
Början är för övrigt ett väldigt passande ord angående boken då det är just i början av din poetläsarbana som den går för sig på bästa vis.
Hela boken är en passande introduktion till den här världen med ett rikt omfång av dikter. Som han som valde dikterna, James Berry, berättar i förordet till boken att han valde för att rikt reflektera världen från olika perspektiv. Inte bara genom den vita människans ögon. Han blandar gammalt med nytt.
Vidare har han omsorgsfullt delat upp boken i kapitel med namn som Beginnings, Lighthearted Happenings och Journeys of Summer, Fall and People.
Du kan välja ett avsnitt i boken efter humör eller annan preferens; för dagen eller dagar framöver.

Jag har extraherat ett antal rader från olika dikter. Rader då, och inte i dess helhet för det kanske vore att göra övertramp på rättighet och dessutom tar det upp utrymme. Lovade mig själv att inlägget skulle bli kort, och se vad jag hamnade. Kl. 23.32, en timme senare, är var jag landade.

"Dawn is a fisherman, his harpoon of light
Poised for a throw - so swiftly morning comes:"  
- Raymond Barrow, Dawn is a Fisherman
                      
"Running away from the lessins. Lessin.
What does a lessin look like?
Sounds small and slimy.
They keep them in glassrooms.
Whole rooms made out of glass. Imagine."
- Roger McGough, First Day At School

"He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest,
My noon, my midnight, my talk, my song:
I thought that love would last forever, I was wrong."
- W.H. Auden, Funeral Blues

"I'm a strong man, I'm a proud man, an' I'm free
Free as dese mountains, free as dis sea,
I know myself, an' I know my ways,
An' will sing wid pride to de end o' my days:
Praise God an' m' big right han'
I will live an' die a banana man."
- Evan Jones, The Song of The Banana Man

"Twelve years have elapsed since I first took a view
Of my favourite field, and the bank where they grew:
And now in the grass behold they are laid,
And the tree is my seat that once lent me a shade."
- William Cowper, The Poplar Field


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar